onsdag 18 mars 2009

Mina erfarenheter av WEB 2.0 och sociala nätverk.

Det finns en uppsjö av dem, jag skall räkna upp dem som jag har stött på och vilka som jag har valt att satsa på.
I går blev det ingen Blogg, för jag hamnade pladask i en ny variant av en WEB 2.0 tjänst xtranormal.com. Där kan man skapa egna filmsekvenser i olika animerade miljöer. Ni ser mitt bidrag i Mazen Skämt Hörna. Skall se om det blir flera bidrag, beror väl på om man blir stämd, sparkad eller bara förnedrad :) Det var i allafall mycket lätt att komma igång att skapa filmen, vad som behövdes var ett konto där och att man har ett youtube konto. Sedan var det bara fantasin som stoppade en.

Det första som jag kommer på som hade drag av web 2.0 måste nog vara neoplanet. (klicka på W, så kommer man till wikipedias svar om neoplanet)
Det var på slutet av 90-talet, vad man kunde göra där var att ändra utseende på sin webbläsare. Det låter kanske inte så spännande idag... Man kunde som bland annat jag gjorde en Manchester Unitid och Juventus webbläsare. Dessa kunde man sedan ladda upp på neoplanet's webbsida och folk kunde ladda ner dem. Man såg hur många som hade ladda ner den och efter det blev man rankad. Det var riktigt spännande att följa med det, nästans dag för dag.

Jag gjorde självklart en egen PBS webbläsare och jag fick ett stort överraskningsmoment, vid en sälj presentation. PBS fick affären, inte enbart av det, men det var en avgörande faktor för han som var extern konsult och ville att företaget skulle köpa den konkurrerande lösningen, steg upp och skrek - hur f_n har du gjort det där? - när jag öppnade webbläsaren på projektorbilden.

Sensmoralen är väl att låta människor testa på nya saker även under arbetstiden. För det kan ge payback till företagen på flera sätt. Dels att folk trivs och lär sig nya saker, men även rent konkret i pengar (nya affärer).

Det finns som sagt var en stor mängd av sociala nätverkswebbsidor .
Jag tänker dela in dem i två olika kategorier Nytto och Skoj,

Nytto:
Den som självklart har varit väldigt användbar är wikipedia och lite förundrad är man, att det är så många som sätter tid och energi på att skriva artiklar där utan betalning, men det är helt underbart att det fungerar så :)
I mitt arbete har jag även stor nytta av LinkedIn för att hålla kontakt med mitt nätverk för olika typer av evenemang och se vad som är på gång.

Här har det paserat ett antal olika nätverk som XING, Plaxo och ett nytt som heter Naymz. Jag skall sätta mig ner att göra ett tappert försök att uppdatera även dessa, sedan skall jag återkomma med reflektioner från de olika nätverkena, fördelar och nackdelar. För det räcker inte att bara sätta dit sin profile, man måste även sätta ner tid för att få igång dem.

När det gäller Bloggar, så har jag valt blogger.com i första hand för att den är gratis och har flera bra tjänster som man enkelt kan sätta upp på denna sida.

Skoj:

Jag skulle vilja påstå att de inte är bara skoj utan man kan få ut en hel del nytta av dessa tjänster också. Då tänker jag på mediatjänster som Picasa (Bildgalleri) detta är Googles variant. Där finns även Flickr. Där har jag valt Picasa för att det finns en mycket enkelt gränssnitt mellan min mac, picasa, google och min Blogg. Youtube som jag inte hade använt förrän igår som uppladare, men förstås tidigare som besökare.

Sedan när det gäller nätverkande är det Facebook och Myspace som jag har sett. Där blev det FB mest för att jag hittade snabbt många bekanta där.
Även här har jag börjat med en Blogg och den hittar man på wordpress . I den kommer Ni att hitta dels dessa IT relaterade inlägg, men även mina mera privata.

Sammanfattningsvis
- Man kan nog säga att nytta och skoj flyter ihop ganska snabbt i denna WEB 2.0 värld
- Jag har försökt välja de tjänster som är integrerade med varandra, min gemensamma nämnare är Google.
- Strategin, man skall nog välja bara ett i varje segment, annars kommer man inte orka hålla dem uppdaterade. Själv bryter jag lite mot det för att kunna utvärdera dem mot varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar