måndag 16 mars 2009

Neandertalare vs Digitalare

Det är nog att ta i överkant, men kanske ligger det en del i det....

Jag tänker på de som är uppväxta med internet i modersmjöken och de som inte är det.
Fast man kan kanske gå lite längre tillbaka i tiden till min generation, för jag blev själv "drabbad" av det digitala intåget i mitt yrkesval, när jag var 15 år 1979. Min högsta dröm var att bli urmakare, jag pryade på Wickströms Ur & Guld på våren i årskurs 8 och fick även sommarjobb där den sommaren. Tyvärr kom de digitala klockorna i det taget och till min förskräckelse var det enda man kunde göra med de morderna klockarna, byta batteri eller klockarmband och då insåg jag att det var kört som yrke. Så det blev Ålands Lyceum istället.

Idag är det ett hett ämne om de som är födda i slutet på 80-talet som är på väg in i arbetslivet. dvs de som är uppväxta med IT. Vi förstår inte hur de tänker. Vi tycker att de är bortskämda och har oresonliga krav. Förmodligen är det inte helt unikt tyckande från en äldre generation till en yngre.
Nåväl vad ställer de då för krav, jo de vill kunna hålla kontakt med sina nätverk under arbetstiden via msn,facebook och dylikt. De är fullständigt märkesotrogna, när det gäller teknik. Kan vara ett problem om företaget har en policy för vilka mobiler eller datorer som skall användas.
Här tänker jag lite på hur det är med min föräldrageneration, de är den totala motsatsen, om de har börjat med en bank så byter de inte bank, i så fall skall de nog misshandlas rätt rejält. Jag själv var värdelös på att byta, men har blivit betydligt bättre. De som är bara 10 år yngre än mig, är riktigt duktiga på byta bank.

När det gäller deras nätverkande så är det en väldigt viktigt del av deras liv. Och för att dra en parallell är det som att säga till alla som använder internet banktjänster idag, att nu får ni börja gå till banken igen och stå och köa för att få räkningarna betalda. Det skulle nog inte kännas som en höjdare precis!

Vi kom i kontakt med den nya generationen i det IT bolag som jag jobbar för ca 3 års sedan, men vi kunde inte riktigt identifiera vad som var problemet. Problemet dök upp när vi hade ett projekt som började få ont om tid, då gjorde vi som vi brukade att försöka jobba in tid genom att fråga om man kan tänka sig att jobba över. Det var långt från självklart att man gjorde det, fast man skulle få en påse med pengar för besväret. De gjorde oss en del konfunderade. Men de prioriterar andra saker i livet högre. Det var inget stort problem, men det var helt klart noterbart.
Långsiktigt är det en rejäl utmaning i och med att de inte är märkestrogna och förmodligen inte så lätta att påverka med lönepåslag. För företaget är det inte bara deras kunskap man tappar utan även deras ofta stora nätverk, som de tar med sig.

Idag inom sjöfarten, så är första eller andra frågan vid en anställningsintervju av en digitalare.
- Har ni internet ombord?

Det finns en undersökning i Linköpings universitet som visar att först på 5.e plats kommer pengar. Denna undersökning var dock gjord före oktober 2008.


Detta fenomen kommer de andra branscherna också att märka av inom ganska kort tidsrymd. Under de dryga 10 år jag har varit inom IT har en annan stor sak skett och det är att det inte räcker med teknik kunskap, man skall även förstå kundens verksamhet som man levererar lösningen till.
Denna sak pratade även Henrik Frimodig KPMG om på ÅBIT, men ur Ekonomernas synvinkel. Ekonomerna måste ha en stor förståelse för IT för att kunna hjälpa till aktivt med att få bra resultat i företaget. De som har fått stiga tillbaka lite är IT Cheferna, för 10 år sedan var det ingen som vågade eller hade kunskapen att argumentera med dem på gott och ont, när det gällde inköp av IT tjänster. Idag måste även IT cheferna ha en stor förståelse för administrationens och verksamhetens behov.

Lite exempel på hur digitalarna tänker:
En kollega till mig berättade att hans systerson som var 8 år, fick se sin mamma sätta in ett brev i ett paket och han frågade vad hon gjorde. Hon berättade att hon skulle fara till posten och skicka iväg paketet till hans kusiner i Helsingfors och han blev djupt imponerad att man även kunde skicka iväg något fysiskt. Hans erfarenhet var e-post....
Kaj Arnö har ett underbart exempel i sin blog.

Till sist för att knyta ihop denna blogg, kunde jag inte låta bli att kontrollera om det stämmer med Nätverkande och digitalarna. Jag gjorde en enkel studie på vilka som är med i Facebook och som har gått ut Ålands Lyceum. Jag har slagit ihop 5 år per stapel som visar när personerna är födda.




Man kan väl säga att denna enkla undersökning visar att det är ganska jämnt fördelat fram till de som är födda i slutet på 80-talet.

En annan reflektion var att när jag tittade på de äldre generationerna var det väldigt få lärare representerade. Jag kommer att återkomma med en Blogg om skolan och IT på Åland.

P.S. Jag kunde inte låta bli att försöka hitta på ett ord för den nya IT generationen mitt förslag är DigiTalare.

Digital betyder enligt Wikipedia att räkna på fingrarna, alltså små tal och det är väl vad den nya generation gör talar via binära talserier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar