tisdag 31 mars 2009

Vad händer när en person dör, är de kvar i molnet då?

Blev lite djup och började fundera på vad som egentligen händer när en person som har en mängd olika konton som LinkedIn, Picasa, Gmail dör, för troligtvis är det den enda som har tillgång till alla kontona just den personen.

Jag har själv satt upp en mängd konton de senaste veckorna, Facebook, Twitter, Youtube, Picasa, Blogspot, Wordpress, Ping.fm med flera. I mitt fall finns alla lösenord krypterade, så den enda som kan komma åt dem är jag.

I dessa tider blir det ju lite intressant i och med att allt flera går med i nätverkandet och har dessutom vissa saker som arvingar eller närstående kanske vill ta bort eller komma åt sånt som inte är publikt. Skall de få göra det över huvudtaget, är väl en annan fråga.

Rent praktiskt hur går man tillväga?
Finns de kvar tills någon aktivt plockar bort det eller finns det någon typ av regel eller policy som säger att om en person inte är aktiv på en visst tid, så plockas kontot bort.
Det troligaste är väl att man får ta kontakt med administratorn på sajten med en dödsattest som bevis, hur det sedan skall fungera i praktiken.

Det ju inte speciellt troligt att någon har satt in det i sitt testamente, inloggningsuppgifterna och hur de skall hanteras om personen vill ha dem kvar i molnet eller ej.
Vem vet att kanske om 10 år, så blir det en självklarhet för den ordningssamme personen att skriva noggranna instruktioner hur den vill ha det.

Det är möjligt att det står när man registrerar sig till ett nytt konto, måste erkänna att jag inte har läst dem tillräckligt noga. För göra det nästa gång.

Det enda jag har hittat när jag googlat var detta, som i och för sig var tänkvärt http://computersweden.idg.se/2.1085/1.83184

Det var kanske en aning dyster blogg. Detta skall ju förstås inte stoppa en att gå med i nätverkande, men kanske skapa en liten eftertanke.

5 kommentarer:

  1. Mark Hoekstra dog vid ung ålder. Hans vänner har delvis tagit över bloggen. Däremot tror jag inte att den kommer leva vidare på samma sätt som tidigare. Kvarlevan efter honom hittar man på http://geektechnique.org/ (I skrivande stund kommer jag inte åt sidan, men det kanske börjar fungera igen)

    SvaraRadera
  2. Kanon Tackar, Ni som har tankar eller kunskap om detta skriv gärna ner det här mvh Mazen

    SvaraRadera
  3. Tjena Mats. Mitt MySpace-konto har halvdött. Slipper inte åt det....
    Tom

    SvaraRadera
  4. Beror på hur snällt du har varit under ditt virtuellt liv... Kanske du blir en linux daemon :)

    SvaraRadera
  5. Uuups, det gäller att börja tänka till lite hur man är på nätet då :D

    SvaraRadera