söndag 15 mars 2009

Min första Blogg

Första gången jag hörde om Blogg, var nog på CeBit 2002 och jag förstod inte poängen med att skriva ner sina tankar på webben, om jag skall vara helt ärlig. Det tog mig bara 7 år...
Nåväl sedan dess har mycket hänt. Jag gick med i olika nätverk för några år sedan men lade inte ner någon energi över huvudtaget att använda dem. Tills i maj ifjol, när jag gick med i LinkedIn, då hade jag börjat inse, att om jag inte vill bli efter min äldsta dotter Victoria i IT (11 år då), måste jag göra något. Jag såg hennes engagemang i bl a bilddagboken och stallet.se.

Victoria är hästintresserad, så det är väl ingen jätteskräll att hon går med i ett socialtnätverk som handlar om hästar, men det intressanta var, vad de får lära sig där. Det är en betalsajt, där man prenumererar på så kallade stallpengar, där kan de köpa och sälja hästar. De försöker köpa hästarna så billigt som möjligt och sedan träna upp dem och sälja dem dyrare. De kan även tävla med dem och sedan avla de bästa hästarna och sälja fölen. De kan även designa sitt stall och sälja även designarbeten till de andra deltagarna. Med andra ord de får en business utbildning.
Som affärsutvecklare och fd lärare tycker jag att det var kanon, för en mycket liten månadsavgift kunde hon testa sig mot en verklig marknad.
Hon fick snabbt en massa nya vänner, som hon delade sitt intresse med och det var väl här som pusselbitarna började komma på plats. Att de kan mycket snabbare än det var möjligt för min generation (eller egentligen alla som inte är uppväxta med internet) skaffa sig ett stort nätverk.

Det lustiga var att hennes mobilkostnader sjönk dramatiskt när hon chattade istället via msn och de andra nätverken:)

Sagt och gjort, nu skulle jag skaffa mitt eget nätverk. Frågan var bara vilket. Facebook kändes på tok för oseriöst för mitt syfte (Syften kan dock ändras och sedan en vecka tillbaka, är jag även med i FB ). Det blev linkedIn. Jag satte ner en vecka på att få med ett antal viktiga kontaktpersoner och numera så fort jag träffar en person i arbetet, så brukar jag fråga om de finns med i LinkedIn istället för visitkort. Det är alltid lika spännande att se om det finns några kopplingar mellan den nya personen och någon av ens existerande kontakter. Största fördelen är nog, att om en kontakt byter arbetsplats så tappar man inte kontakten med dem. Jag utnyttjade även Linkedin för att marknadsföra ÅBIT09 och det gick över förväntan och det kostade ingenting.
Om detta skriver Kaj Arnö i det finlandssvenska forumet artikeln.

Vad kommer jag då att skriva om i min Blogg, inte helt säker, men det kommer säkert reflektioner om Åland och IT, kanske även en del rent privat. Jag är glad att jag har tagit steget ut i cyberrymden och det får jag nog tacka Kaj för.

3 kommentarer:

  1. Mazen,

    Trevligt att du börjat blogga! Sådant går bättre då man har barn som har digital hembygdsrätt. (Personer utan anknytning till Åland pratar om "digitala infödingar" - http://blogs.arno.fi/fib/2009/03/16/en-digital-infoding/). Jag ser fram emot att läsa dina reflektioner om Åland och IT, och också de privata reflektionerna. Herre du min skapare, att du sprungit maraton snabbare än Janne Holmén vid nitton!

    Kaj

    SvaraRadera
  2. Välkommen till bloggvärlden. Jag tyckte också att bloggar verkade pallriga tills jag själv provade på tidningen Ålands gratisblogg och blev biten. Sedermera valde jag av diverse anledningar att ta över min blogg i egen regi och har den numera på min privata hemsida. Nu funderar jag på att "splittra upp mig" och skriva om olika saker på olika ställen, t ex jobb- och branschrelaterade ämnen på http://www.pbs.ax. Får se hur det blir men helt klart är att har man väl fått bloggandet i blodet så går det inte ur. We are the bloggers. You will be assimilated. Resistance is futile.

    SvaraRadera
  3. Jag känner mej mer och mer som en Grrrottmannnn från en för länge sedan gången epok ... då jag tänker på att The Hype då jag studerade ADB på MNF var att vi fick fina nya TeleType terminaler, som var on-line kopplade till Datorn ! Då kunde man plötsligt få "svaret" på sina körningar *genast*, istället för att behöva vänta på att posten (den där gamla hederliga fysiska) först levererade hålkorten till operatören i H.fors och sedan utprintningen av svaret tillbaka till Åbo ... OCH allt dett t.o.m. utan någon motorväg mellan städerna !!!

    Tala om 2.0 !
    ... men OBS OBS OBS hjulet var redan uppfunnet !

    SvaraRadera