onsdag 6 oktober 2010

Lyckad Viral kampanj eller nackdelen med gratistjänster


Onsdagen 24 Augusti testade jag att göra en viralkampanj via twitter. Jag hade fått ett mail av en vän som beskrev hur Kulula air´s affärsmodel fungerar. Den var så pass unik att jag bestämde mig för att sätta upp en blogg och lansera den via twitter. Det tog inte länge innan den spreds inom mitt nätverk på twitter. Jag hade en länk till min Blogg och jag fick en förhöjning av besöken med 5 000% den dagen.

Följande dag så skicka jag via twitter tips till några av sveriges mest kända twittrare och det innebar att deras följare också såg min blogg artikel. Och torsdagens förhöjning av besökare var 35 000%. Så man kan gott säga att det fungerade över förväntan. Trixet är att man har något som är nytt och unikt.

Nåväl 5 dagar senare sitter jag vid datorn på kvällen och skall logga in på mitt gmail konto och möts med texten att mitt konto har blivit kapat och jag måste återskapa det. Okej det har hänt en gång tidigare, så det var bara att börja med processen. Det tog väl en timme ungefär. När jag hade fått igång mailen fick jag ett meddelande att Google hade plockat bort min blogg och mitt picasa album!?! I meddelande stod det att jag hade brutit med Googles regelverk!

Min första spontana tanke var att ok någon hade faktiskt kapat mitt konto och skickat skit ut från min blogg. Det märkte jag snabbt att inte var fallet, eftersom jag har kopplingar till andra kanaler från min blogg och ingenting dök upp där.

Så nu var det att börja kavla upp armarna och försöka få tillbaka min blogg. Jag hittade efter en stund ett helpcenter där man skulle anmäla om något hade hänt med ens blog. Det tog väl ett dygn och så var det faktiskt en som svarade från blogger.
Han svarade att min blogg hade ansetts vara en Splogg dvs en spamblogg. Och får att återfå den skulle man följa fyra enkla punkter och man måste göra dem exakt i den ordning som det stå där.

"1. Please, read the articles, cited below. Learn how to do steps #2 and #3, and why we have this problem. Help us to help you, and to help others.
2. Submit a review request.
3. Submit an appeal.
4. Do not wait for a response from either Steps #2 or #3. Post here, stating when you executed steps #2 & #3, and
providing the BlogSpot URL(s) of the blog(s)"

I steg 1 var det att läsa igenom typ 14 olika webartiklar som förklarade varför jag som oskyldig bloggare hade ansetts som Spamblogg.
Några av de intressantaste saker var att Sploggarna läggs upp i kluster och har man otur kan man vara emellan några sådan och då tolkar Blogger en som Splogg.
Med att vara emellan menas att i Blogger så kan man "surfa" tills blogg granne till både höger och vänster. De visade också att sploggarna kan påverka bredvid vilka bloggar de hamnar.
Det stod också att 10% av bloggarna som de tar bort är oskyldiga och detta görs med hjälp av alogritmer som söker av bloggarna.


Tog typ två timmar att gå igenom alla dokumenten och sedan var de följande stegen mycket enkla...
I steg två skulle man klicka på en länk för att kunna göra en review request. Ett klick och sedan fylla i bloggadressen. Jo tjena länken som man skulle klicka på var inte aktiv. Så det var bara att gå igenom dokumenten igen och försöka hitta ett annat ställe var man kunde göra det. Fanns inte. Så då fick man ta kontakt med supporten igen. Tog två dygn innan jag fick tag i samma kille. Efter en del chattande så fixa han en alternativ väg, då behövde jag bara bekräfta med mitt mobilnummer, så skulle jag komma åt länken. Super! Det var bara det att Google godkände inte mitt 0457 nummer :(
Ok dags för nya kontaktförsök tog ytterligare någon dag innan jag fick tag i honom, han började med att säga att just den där mobiltjänsten har krånglat och sa att jag kunde frångå deras strikta rutiner och hoppa direkt till steg 3. Han sade att det var 50% chans att det skulle fungera. Jag skulle vänta 5 dagar och hade inget hänt skulle jag ta kontakt med honom igen.

Väntade 5 dagar och inget hände, så jag tog kontakt med honom på nytt och sedan en timme senare, Simsalabim fick jag tillbaka mitt Picasa album och bloggspot konto.

Sammanfattning
Vad sjutton hade hänt egentligen. Min gissning är att min virala kampanj med märkbar höjning av besök till bloggen snappades upp av antingen Blogger/Google eller de som skapar Sploggar.

De viktiga är att man har kopior och i mitt fall var det inget problem, eftersom jag har en wordpress kopia. Men det är nackdelen med gratistjänster att man kan inte kräva något egentligen.






2 kommentarer:

  1. Ett bra tips är också att inte använda samma lösenord för alla tjänster. Det räcker ofta att ändra några tecken i varje lösenord.

    Om du har 12345 som lösenord kan du t.ex. ändra det till 12345gm för gmail och 12345fb för facebook. Eftersom dom troligtvis matchar lösenordet med bottar kommer dom inte räkna ut sambandet :)

    SvaraRadera
  2. Bra tips Jonas, I mitt fall var kontot inte kapat av någon hacker utan av Google. Jag kollade på IP-historiken och det fanns ingen annan IP-adress aktivitet än mina egna. Dessutom for mina konton inom en och samma minut :) Det tog 14 dagar att få allt på grej...

    SvaraRadera