lördag 23 oktober 2010

Det man inte känner till, så är man rädd för...

Rubriken kunde lika gärna ha varit "Mina 1,5 år med SoMe"
Nu har jag haft föreläsningar om SoMe för privata företag, ideella föreningar och skolvärlden. Jag har även diskuterat det med arbetskollegor, vänner, bekanta och andra. Jag har även skrivit krönikor om SoMe i Tidningen Åland och det är en hel del av äldre generationen, som kanske inte har en så stor närvaro på nätet, som har följt dem för att få en liten bild över vad Sociala Medier egentligen är.

Mina reflektioner efter att ha mött alla dessa individer i verkliga livet är att det finns en ganska stor grupp som med stolhet säger att det absolut inte kommer att gå med i facebook t.ex. En del av dessa har dessutom en mycket klar uppfattning om att facebook används bara för skryta, prata skit och spela spel. Enligt mitt sätt och se det, finns det bara två alternativ varför man säger så.

  1. Man har inget eget konto och bara hört eller läst i andra hand vad man gör på facebook.

  2. Man har eget konto, men i så fall säger det mera om ens facebook vänner, än om hur man generellt använder facebook eller åtminstone kan använda facebook till!


Jag har inget problem med att folk av olika orsaker, inte vill ha en social media närvaro. Det är helt uppe till en och var att besluta det! Det kan dessutom vara många frågeställningar att besvara för olika arbetskategorier som t.ex för lärare, politiker, jurister med flera. Om vi tittar på en lärare skall han/hon släppa in  ingen elev, vissa elever eller alla osv. Det finns inget självklart svar på detta, utan det beror mångt mycket på vad det finns för alternativ och vilken ålderskategori vi pratar om. Jag kommer att skriva en blogg om detta senare.

Det jag däremot har mycket svårt med är "Auktoritet" av olika slag som kulturredaktörer, lärare och andra marknads och kommunikations människor som på fullaste allvar menar att sociala medier är något som är övergående och bara onödigt trams. Dessutom förlöjligar de gärna, de som är med i facebook, som skitpratande egotrippade spelnarkomaner. Just denna typ finns det även gott om i verkliga livet också.

Vad jag försöker göra på mina föreläsningar är att visa vilka möjligheter det finns i detta nya "kommunikations sätt". För det som är nytt gentemot tidigare är dels snabbheten och sedan att man kan nå så stora mängder människor. Om man förstår att SoMe är ett kommunikation verktyg, så blir ju kritiken från belackarna lite märklig.
Det blir ju lika som att säga, att de som pratar i telefon, bara försöker framhäva sig själva, prata skit med varandra och ringa sextjänster eller dylikt...

Vad har detta med rädsla att göra. I alla tider har människan varit skeptisk, rädd och ifrågasättande för det som är nytt eller okänt. Det kan vara mat, människor, maskiner eller nyteknik. Det är ju en viktig sak i mänskligheten att ha detta beteende, annars skulle vi förmodligen inte överlevt som art.
Då tänker jag på när neandertalaren skulle äta något, hade han säkert en fundering på om det var ätbart eller giftigt.

Under mina 1,5 år i SoMe har en känsla funnits att det finns ett nät sätt att tänka och hantera kommunikation och relationer. Den har växt sig starkare och Starkare.

  1. Det som man märkte ganska snabbt är att att man snor inte idéer och tankar av varandra, utan man ger istället beröm och sätter hänvisningar till varandras alster. I twitter så "RT" man bra saker som folk sagt. Till saken hör att om man försöker utge sig att vara den som har sagt något, så blir man fort ertappad. Blir man ertappad, så kommer man aldrig heller att bli "vän" med den kloke personen som sagt det. Så det finns både en piska och morot.

  2. I och med att folk inte snor saker som man sätter ut, så betyder att det många sätter ut sina saker.

  3. I vissa SoMe verktyg där man träffar nya människor, så struntar man varifrån de kommer och även oftast vad de har för åsikter


Känslan har varit att man är artig med varandra och man har en human inställning till det mesta. Men aha upplevelsen kom i samband med svenska riksdagsvalet. En bekant till mig på facebook satt upp ett citat från Martin Luther King, som jag inte hade sett tidigare. (ex. surfningen är död...)
Människor hatar ofta varandra därför att de fruktar varandra.

De fruktar varandra därför att de inte känner varandra.

De känner inte varandra därför att de inte har några förbindelser med varandra.

De har inga förbindelser med varandra därför att de lever åtskilda.

Martin Luther King Jr. (1929-1968)

Min lilla tes, blir då att om man kan svänga på hans citat...
Människor har förbindelser med varandra eftersom de inte lever åtskilda.

De känner varandra eftersom de har förbindelser med varandra.

De fruktar inte varandra eftersom de känner varandra.

De hatar sällan varandra eftersom de inte fruktar varandra.

Mats Adamczak September 2010

Detta låter pretentiöst men tänk om det skulle stämma ...

För det enda hinder som är kvar för kommunikation för de som har en närvaro i SoMe är språket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar