Lite reflektioner över hur man kommunicerar på webben.
Börjar min tankebana med vad är det för skillnad på att träffa en person öga mot öga eller prata i telefon eller skicka ett e-post meddelande. Förenklat kan man säga för varje sinne man plockar bort i kommunikationen desto tuffare/hårdare blir ordvalen.- I verkliga livet
När man träffar en person öga mot öga, kan man se kroppsspråket och höra nyanserna i det personer säger. Då förstår man även lätt när en person skämtar eller är allvarlig. - Telefon
I telefonen kan man fortfarande höra om en person är glad, ledsen eller arg. Risken för missförstånd är trots allt ganska liten och folk har en inre spärr innan man börjar skälla ut någon. - Textmeddelanden
När man sedan kommer till att skicka text meddelande så får man dela upp det i tre olika undergrupper:
- e-post
Det finns förstås många fördelar med epost, men även nackdelar. Den viktigaste saken man skall tänka på är att har man något viktigt budskap i sitt brev. Sätt det alltid överst för annars är risken stor att folk inte läser det.
Det som har hänt många gånger är att en kund skriver ett brev och tonen i brevet kan vara mycket hård, så att det kan vara tufft att ringa och diskutera det med kunden. Nästans alla gånger man ringer till kunden blir man förvånad att de egentligen inte är speciellt sura, så vad handlar det då om?
Det är nog en kombination av att man kan övertolka vissa saker när man läser och inte kan höra eller se personen och sedan har kunden betydligt svårare att vara lika arg i en telefon. Det kan också vara lite av terapi för kunden att få skriva av sig, det som de är irriterade på.
I mitt fall är epost mest till för att ha skriftligt på vad man har kommit överens om, med en kund. Min personliga uppfattning att internkommunikation på ett företag skall inte skötas via epost, utan via chattar eller ärendehanterings program. - chattar
Detta är ju vad våra barn är uppväxta med. De har tagit fram ett nytt språk dels förkortningar men även symboler (smileys) som skall visa sinnesstämningen, för att kompensera att man inte har synintrycken. Det fungerar måste jag säga väldigt bra, men som förälder kan man häpna vilket språk de anväder ibland i sina chattar, kanske svordommar utan vad hårda de kan vara i tonen. - SMS
Det tredje sätet är förstås SMS, man kan inte annat än bli imponerad av hastigheten som de kan skicka iväg sina meddelanden.
I min frus familj pratar de med varandra nästans varje dag, så fungerar det inte alls i vår familj. Man ringer om det har hänt något, inte för att småsnacka. Det har inget med någon schism att göra utan telefonen är kanske inte rätt verktyg för oss att kommunicera. Det kan även vara att man inte vill ringa och störa...
Det roliga är att min mamma (Brita Jansson) skaffade en ny dator vid julen och då på samma gång skaffade hon ett internet abonemang, så nu skulle det ske, hon skulle lära sig att surfa, maila och skypa. Nu har hon kommit igång med det och det har verkligen förändrat vårat kommunikations mönster. För jag har förklarat åt henne att hon kan se när jag är vid datorn och om jag är upptagen eller inte via Skype. Så nu har vi talats/chatat med varandra nästans varje dag. Tröskeln har blivit så mycket lägre :)
Nu har även min far fått en skype kompis i Sverige och min mor skypar med sitt barnbarn som är Bryssel.
Jag sökte efter chat ordlistor och jag hitta en som jag tyckte var bra, jag kopierade in lite från den sidan ifall den försvinner. Här är länken till hans sida. Jonasweb
Svenskt chatt- och sms-språk
Här är först en lista med några av de vanligaste svenska uttrycken:
SMS ordlista
View more presentations from Mats Adamczak.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar