onsdag 8 april 2009

Facebookanvändare en månad idag.

Nu har jag använt Facebook i en månad, vad har jag då för erfarenheter av använda FB hittills.

Hur gick det till att jag började använda FB. Det var väl en kombination av olika saker, jag hade en diskussion med min mentor Kaj Arnö om nyttan att använda sociala nätverk för att bl.a. lansera olika typer av evenemang.
Dagen efter fick jag en inbjudan av en kompis Tom Blomberg till Facebook, så jag tänkte varför inte. Började med att skapa ett konto och sätta igång och att bjuda in bekanta till mitt nätverk.
Det är faktiskt riktigt roligt att se vilka av ens jämnåriga som finns ute i facebook världen. Det är ju en förvinnande liten del. De flesta av mina bekanta kommer nog från min idrottsliga del i mitt liv, antingen spelare som man har tränat eller spelat med.

När man hade fått ihop ett antal bekanta i FB gällde det att försöka förstå sig på alla bling bling tävlingar och grupper som finns i facebook.

I början var man ganska avvaktande, sedan vågade man sig på att ge en liten kommentar åt någon. Nu är det ganska skönt att man kan kommentera de flesta och förhoppningsvis får man någon av nån i vänkretsen.

Vad finns det då för olika personlighetstyper i FB. Kaj Arnö skrev om 4 kategorier
  1. De som går med och följer med vad som händer, men inte är aktiva själva.
  2. De som följer med vad som händer, och kan lägga in en “gillar” eller “tummen upp”, men inte mer än det.
  3. De som kan lägga ut länkar till intressanta artiklar och kommentera andras texter, men inte startar egna diskussionsämnen.
  4. De som startar egna diskussioner och är aktiva med att kommentera.
Det ligger mycket i detta. Den som jag tycker är extra intressant är förstås punkt nummer 4. För om jag tittar på vad de skriver mina bekanta, som är fyror, så skiljer det sig en hel del. Jag tycker själv att utmaning är, att balansgången mellan dryg och självironi är ganska svår att hitta rätt i.
Nåväl tillbaka till mina bekanta :)
  • Vissa skriver ner små noteringar om vardagen, kanske främst småbarns föräldrar och lite äldre personer.
  • Sedan har vi det lite yngre gardet av idrottskillar som skriver kanske en aning mera hormonstint.
  • Förstås de kreativa gänget som skriver klurigheter och tänkvärdheter, där man försöker komma underfund med vad de menar.
Det som inte jag trodde, var att detta skulle vara så intressant som det trots allt är.
Dessutom kör flera av mina kategori fyror en blandning av allt ihop, så man har ingen aning vad för kommentar som kommer nästa gång. Det erbjuder stort nöje i att läsa deras funderingar.

Vad är då mina topp fem orsaker varför jag är med i Facebook.

1. Hitta gamla bekanta och få tillbaka kontakten till dem. Detta har gått över förväntan :)
2. Se hur IT generation tänker, de kommer att vara mina kunders kunder inom en ganska snar framtid.
3. Kunna marknadsföra vissa evenmang eller tankar som man har.
4. Ha en nätverksrelation som inte är av yrkeskaraktär med vissa av mina affärskontakter.
5. Hitta helt nya affärsområden i detta web 2.0 tänk.

Summa sumarum är jag riktigt nöjd att ha kastat mig in i Facebook världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar