söndag 10 oktober 2010

Exempel på Viral Marknadsföring

För att lyckas med en viral kampanj krävs det, att man har ett överraskningsmoment och gärna humor med. Trixet är att man vill att folk skall tipsa sina vänner om den häftiga videon.

Här kommer det några exempel på detta:


Första videon är mansparfymen Old Spice, som man kanske inte kopplar ihop med häftigt och coolt. De har dock gjort det riktigt bra, inte bara en film utan ett helt gäng med uppföljare. De har även en direkt dialog med youtube besökarna och låter dem vara med och påverka innehållet i de kommande filmerna.







Nästa exempel är Toyota, som har gjort en kanon musikvideo, som presentera bilmodellen på ett helt underbart sätt.







I två första exemplerna, så är det helt klart, mycket påkostade produktioner.

I det tredje exemplet så är det inte någon jättebudget, skulle man kunna gissa, men överraskningsmomentet är mycket stort. Visserligen var de inte först ut med konceptet. För det var nog Sony med sin promotion för Shaking Mario.
Den har visats över 10 miljoner gånger på cirka två månader.
Sedan kan man fundera om folk verkligen använder tipex idag? De har åtminstone fått uppmärksamhet för produkten...











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar