söndag 29 augusti 2010

Viral learning

Nu är det nästans 1,5 år sedan jag kastade mig in i sociala medierna på allvar. Jag skrev min första blogg då och den handlade bland annat om min äldsta dotter Victoria som var med i www.stallet.se och var en trigger för mig att komma igång. Nåväl 60 sociala medier senare och ett antal fristående saker, som har hänt under denna relativt korta tid, fick jag en aha upplevelse i onsdags.

Victoria fick en shettlands ponny i juni i fjol, nästans i samma veva som tvillingar föddes. När hon köpte den, så var den som de flesta andra envisa shettlands ponnys, snäll och gjorde som man sade åt den, tills det blev dags för tävlingar :) Då vägrade den, men Victoria gav inte upp och hon fick den till slut i sådant skick att hon t.o.m fick placeringar med den både i hopp och dressyr.
Victoria är tonåring och har skjutit i höjden under året och har blivit för stor för ponnyn. Det finns ingen möjlighet för oss att ha två hästar, så hon fick börja fundera på att vi skulle sälja den. Mycket tufft förstås. Hon har tvekat hela sommaren hur hon ville ha det.
Det hon valde mellan var att ha Hodde(ponnyn) på foder hos någon på Åland eller att vi skulle sälja honom. Vi hade Hodde på foder i en vecka, men det fungerade inte riktigt, så hon kom fram till att vi skulle sälja honom i tisdags på förmiddagen.

Jag tänkte för mig själv, okej då får man första gången börja fundera hur man skall sälja en häst.
- Det får bli i helgen, jag har inte tid före det, sa jag.
Döm min förvåning, när jag kommer hem samma dag efter jobbet, då hade hon redan satt upp en annons på webben och facebook och fått ett antal intressenter. Hon hade snabbt hittat en kvinna i Falköping, som verkade mest lovande. Hon förhandlade med kvinnan, med mycket liten inblandning från mig och min hustru. Idag kom kvinnan och hämtade Hodde och skrev under kontraktet.

Jag funderade, hur sjutton kan hon som är 13 år, sälja hästen som hon inte skulle ha gjort något annat. Det korrekta svaret är förstås att hon redan har gjort det många gånger redan. Till och med hela processen att köpa en häst, träna upp den och sälja den för mera än vad den köptes för. Inte med riktiga hästar, men i stallet.se har hon gjort det, med precis samma funderingar och med riktiga människor fast virtuellt många gånger.

Det var också en av de saker som gjorde mig intresserad från första början av stallet.se och stardolls.se. Jag tänkte "hm, ungarna får lära sig hela affärslogiken redan som 8 åringar. Det är ju så med inlärning att det klart effektivaste sättet är att lära sig genom att göra det i skarpt läge.
---
Det får mig också och tänka på en sak som en f.d. kolega sa åt mig. Hon hade det exemplet som bevis för en helt annan sak, nämligen faran med dataspel.
Vad hon berättade var hur USA militär har tränat sina soldater historiskt, för att vara så "duktiga" som möjligt i närstrid.
1. Före 1:a världskriget övade soldaterna på vanliga runda poängtavlor, för att kunna skjuta bra. När kriget kom, vågade en av tio skjuta, när fiende kom i närstrid.
2. Detta var de inte nöjda med, så tiden före andra världskriget, började de öva mot pappers siluetter istället. När kriget kom, så vågade två av tio.
3. När Kuwait kriget kom, hade de istället övat via datorspel, typ Counter strike och då vågade nio av tio.
Jag sätter inga värderingar i om att dataspel är farliga eller inte, men vad det definitivt visar, är styrkan i att få öva i så realistiska miljöer som möjligt, är oerhört effektivt.

---

Generation Z, får otroligt mycket erfarenhet i tidig ålder, på gott och ont. De får träna på saker i spelen, men mot riktiga människor. Så min tes är då, att genom att vara med i sociala spel, så får man viral learning.

Detta i kombination med min andra aha upplevelse, som jag fick i höstas, om att den yngre generation lär den äldre generationen att kommunicera och att detta aldrig tidigare har skett i mänsklighetens historia, gör att det sannerligen blir utmanade för alla äldre generationer att hänga med, speciellt de som säger att ungarna inte skall sitta vid datorerna och bara spela och chatta. När generation Z börja komma in i arbetslivet.

De lustigaste är, att de personerna säger att dagens ungdomarna är asociala. Ändå har förmodligen ungdomarna ett mycket större kontaktnät över stora delar av världen, än vad de vuxna personerna har i sitt liv...



4 kommentarer:

  1. Väldigt bra skrivet! Jag håller fullständigt med dig!

    SvaraRadera
  2. Det där om nio av tio i Kuwait, fanns det någon källa på det?

    SvaraRadera
  3. @Hexmaster Jag kan kolla med hon som sa det :)

    SvaraRadera
  4. Jag har pratat med henne. Det var någon gång runt 2001 som hon hade läst det i antingen SVD eller DN och det var någon professor i USA som hade uttalat sig. Tyvärr kommer hon inte ihåg namnet. Vi har båda googlat, men det är inte det lättaste att hitta något...

    Hon trodde också att det kunde ha varit i en ledare i någon av SVD och DN.
    Jag skriver hit dit om vi hittar det och om du får fram det kan du väl vara så snäll och meddela det här :)

    SvaraRadera